Når ejeren af en virksomhed sælger denne til en anden, er der tale om en virksomhedsoverdragelse. Ved en virksomhedsoverdragelse er der en række ting, udover prisfastsættelse, som man skal være opmærksom på.
Typisk sker en virksomhedsoverdragelse ved salg af kapitalandele, og der udfærdiges i forlængelse af parternes forhandling en overdragelsesaftale. En overdragelsesaftale kaldes også en SPA, Share Sale and Purchase Agreement, og er tilpasset den konkrete virksomhedsoverdragelse. Den specificerer blandt andet, hvad der overdrages og til hvilken pris. Derudover medtages de øvrige bestemmelser, som parterne enes om i forhandlingen.
Det kan for eksempel aftales, at earn-out skal benyttes som delvis betaling af købesummen ved virksomhedsoverdragelsen. En earn-out kan eksempelvis beregnes som en procentdel af den fremtidige omsætning, overskud eller EBITDA. Det vil sige, at den endelige købesum afhænger af virksomhedens fremtidige udvikling.
Køber og sælgers forberedelser inden virksomhedsoverdragelsen
Inden forhandlingen om pris er der imidlertid en række elementer, køber bør undersøge med henblik på at foretage en risikovurdering af virksomheden. Det gøres gennem en due diligence proces, hvor blandt andet virksomhedens økonomiske, juridiske og skattemæssig tilstand undersøges. Derudover er det blevet stadig mere relevant at undersøge, hvorvidt virksomheden overholder reglerne om persondata (GDPR), herunder hvilke data virksomheden opbevarer, hvordan disse opbevares, hvorvidt der er tale om personfølsomme data og om virksomheden har en slettepolitik. Tilsvarende er vigtigt at gennemgå virksomhedens IT set-up, eksempelvis hvilke processer, praksisser og teknologiløsninger der benyttes til at beskytte vigtige systemer og data mod uautoriseret adgang
Som sælger er der ligeledes en række forberedelser, der med fordel kan foretages med henblik på at gøre virksomheden klar til salg og sikre den bedst mulige overdragelsessum. Det gælder blandt andet at sikre, at gældende regler følges, eksempelvis persondataloven som nævnt ovenfor, samt sikre et godt overblik over aftaler og processer. Derudover er det vigtigt at være opmærksom på, hvilke forpligtelser og garantier der eventuelt følger med salget og i hvilket omfang sælger hæfter for disse.
Køber og sælgers forpligtelser overfor medarbejdere ved en virksomhedsoverdragelse
Såvel køber som sælger kan desuden være omfattet af virksomhedsoverdragelsesloven. Det betyder blandt andet, at de har en række forpligtelser overfor virksomhedens nuværende medarbejdere. For sælger gælder det, at der er bestemte oplysninger, han/hun har pligt til at informere medarbejderne om.
For køber gælder det, at der skal tages stilling til, hvorvidt virksomheden vil indtræde i den eller de kollektive overenskomster, der gælder hos sælger, og i modsat fald skal køber frasige sig disse inden en given frist. Køber skal desuden sikre, at sælgers tidligere medarbejdere modtager en ny ansættelseskontrakt, der beskriver ændringerne i ansættelsesforholdet og endelig har køber pligt til at informere sine eksisterende medarbejdere, der eventuelt påvirkes af overdragelsen.
Hvad kan advokaten rådgive om i forbindelse med en virksomhedsoverdragelse?
Der er en række juridiske forpligtelser for såvel sælger som køber ved en virksomhedsoverdragelse. Hos Archa har vi stor erfaring med virksomhedsoverdragelser og kan blandt rådgive om behovet for en due diligence proces, forhandling af overdragelsen, rådgivning om earn out aftale, udarbejdelse af overdragelsesaftalen, gennemgang af hvorvidt virksomheden overholder reglerne om persondataloven, rådgivning om forpligtelser overfor medarbejderne osv. Kontakt os for en drøftelse af din konkrete situation.